Koenigsegg_Regera_Burnout_3200x2000-scaled.jpg

VÅRA MÄRKEN - KOENIGSEGG AUTOMOTIVE

OM KOENIGSEGG

1994, bara 22 år gammal, lanserade Christian bilföretaget Koenigsegg och började skapa det han trodde var den ultimata bilen, för vilken ingen teknisk lösning ansågs vara för svår.

Idag har Koenigsegg en fullständig FoU-avdelning med toppmodern utrustning att använda. I de första dagarna fick Christian dock nöja sig med självförtroende, fantasi och beslutsamhet för att skapa den första fungerande prototypen.

 

Christian skissade den ursprungliga tekniska layouten av bilen själv och tillsammans med ett litet team som arbetade för magra löner handmodellerade alla komponenter till fordonet. Prototypen färdigställdes 1996 - bara två år efter att projektet började.

Koenigsegg CC -prototypen hade en unik karosseri med ett avtagbart tak. Trots mycket begränsade resurser var chassit, fjädringen, bromsarna, stolparna i önskelementen och många andra saker specialdesignade för bilen av Christian och hans lilla team. Bilen var helt original och fick mycket uppmärksamhet som följd. Idag, 25 år efter att den först byggdes, kör bilen fortfarande perfekt!

thentonow_720.jpg
cvk_regera.jpg

Tack vare Christians unika driv och vision fortsätter både hans bilar och företag att röra sig i rekordfart. På en relativt kort tid har Christian och hans team blivit experter inom sitt område och utmanat en decennier gammal superbilsanläggning.

 

I stället som hans bilar rörde sig Christians företag i rekordfart. 2002 började Koenigsegg serieproduktion av CC8S -modellen, en bil som var helt homologerad och krocktestad för den europeiska marknaden. Förvånansvärt för ett startföretag gav Guinness CC8S titeln - Världens mest kraftfulla produktionsbil någonsin, och Jeremy Clarkson - Mr. Top Gear - utsåg CC8S till sin favorit superbil i hård konkurrens. Det bevisade för världen att det verkligen är möjligt för en passionerad, engagerad ung man att konkurrera med de gamla, etablerade superbilsmärkena.

År 2005 blev Koenigsegg CCR den snabbaste produktionsbilen i världen och slog det nio år gamla Guinness-världsrekordet som McLaren F1 satte. 2006 tog Koenigsegg CCX Top Gear -varvrekordet med en tid som inte slogs på över två år.

Koenigsegg CCXR var den första "gröna" Hyperbilen i världen, designad och kalibrerad för att köras på E85 och E100 biobränsle, samt normal bensin. Detta var verkligen banbrytande då sportbilsindustrin inte alls fokuserade på den "gröna" aspekten.

Idag fortsätter Koenigsegg att sätta nya rekord-se rekord-och sysselsätter cirka 400 heltidsanställda. Alla arbetar under Christians direkta ledning. Varje Koenigsegg är skapad och noggrant monterad av en sammansvetsad grupp av bilhantverkare till högsta möjliga standard, under Christians uppmärksamhet.

MODELLUTBUD

Koenigsegg_Gemera_3200x2000-scaled.jpg

THE GEMERA

THE JESKO

2020-koenigsegg-regera-with-1500-horsepower-up-for-grabs-at-auction-6.jpg

THE REGERA